МИСИЈА ЋИРИЛА И МЕТОДИЈА
<< Архива вести


У оквиру Дечије недеље, под геслом „Нећу да бригам, хоћу да се играм ', одржан је Фестивал науке у нашој школи. Као и ранијих година, учешће на Фестивалу су узели ученици седмог разреда са наставницом Соњом Миловановић, ученици историјске секције са наставницом Станицом Милошевић и ученици седмог разреда са наставником Милошем Милијановићем.

Тема заједничког угледног часа гласила је „Ћирило и Методије – развој писмености код јужних Словена“. Ученици су осмислили квиз о двојици просветитеља – Ћирилу и Методију у облику презентација, асоцијација, квиз питања, слова глагољице, карте путовања, „сликање“ са Ћирилом и Методијем. Квиз су назвали Ћирило – Методитека.

Циљ је био да квиз буде оригиналан и креативан и да се подсетимо наученог и проширимо већ стечена знања. Корелација наставног програма српског језика и историје је неопходна како би ученици у целости сагледали време и друштвене прилике почетка историјског развоја писмености код Словена, као и почетка историјског развоја српског књижевног језика.

Циљ је и подстицање на самосталан рад са уџбеником и рачунаром, овладавање вештином коришћења интернета у учењу и образовању, стицање способности за проширивање знања уз помоћ информационих технологија.

Час је почео тако што су се присутни ученици подсетили живота и дела ове двојице мисионара гледјући презентације о Ћирилу и Методију које су направили седмаци, затим чули неке занимљивости које су за радознале припремили сами ученици:

Презентацију можете преузети овде.


ЗА РАДОЗНАЛЕ:

Неке важније особине старословенског језика:

  • Многима би се данас допала нека правила правописа из тих давних времена. Рецимо, у старословенским глагољским и ћирилским текстовима речи нису одвајане белинама, а реченице нису почињале великим словом, нити су се завршавале тачком. Такав начин писања назива се континуирано писање. Вероватно је то чињено ради штедње простора, јер је материјал за писање било тешко набавити и био је веома драгоцен, а неки од нас и данас поштују та правила јер штеде себе, не би да уче....
  • Правописни знаци почели су се употребљавати касније, у 14. веку, и то недоследно.
  •  Писало се на листовима пергамента. Кожа се прво чистила и прала у цеђи (пепео прокуван у води) и кречу, а затим се сушила, глачала и секла на листове. Пергамент је морао бити опран освећеном водом. Писар је пио воду и тако се повезивао са књигом. Симболика се огледа у преображају паганина, а освећен и очишћен пергамент је на овај начин примао божанска слова.
  • Имао је 15 вокала – По томе се види да је био изузетно мелодичан језик, а да су Словени били музикални. Имали су изоштрен слух да су у говору сугласника осећали једва чујни вокални призвук – полуглас, за шта смо ми данас глуви. Ако изговорите сугласнике Б, В, Г, Д и Ђ, чућете мукли, пригушен грлени призвук којим се сваки претходни сугласник завршава.
  • ЈАТ – Овај глас је имао колебљиву артикулацију (изговор). Доминирао је вокал Е, али са призвуком А и Е. Одатле и јесте порекло данашњих рефлекса, трагова: БРЕГ, БРИЈЕГ, БРИГ; РЕЧ, РИЈЕЧ, РИЧ И СЛ. Отуд је и подела штокавског изговора на екавске, (и)јекавске и икавске говоре.
  • Није било предњонепчаних ћ и ђ већ групе шт и жд: свешта, гражданин (свећа грађанин).
  • Многе речи из грчког језика − Најбројније су речи из области земљорадње и сточарства, лова и риболова, што указује на занимање наших предака.

Не заборави!

Старословенски језик је коришћен само као писани језик. Њиме се нигде није говорило. Коришћен је само у хришћанској цркви.


Након подсећања кренуло се у свет знања на један занимљив начин – игрицама ЋИРИЛ-МЕТОДИТЕКЕ, које су осмислили сами ученици. Они су осмислили више игрица посвећених нашим првим просветитељима Ћирилу и Методију и њиховом писму глагољици. Награда за сваки тачан одговор били су медењаци и други колачићи украшени словима глагољице.

Са правилима игре присутне су упознали ученици који су све осмислили. Било је ту разних игара:

  • ПОГОДИ – ПАЛАЧИНКУ ОСВОЈИ – асоцијације на тему Ћирило и Методије. Ученици су осмислили на часовима информатике, српског језика и историје асоцијације и квиз у електронској форми и сликовито на хамеру, забавно је и једно и друго.

Асоцијације можете преузети на линковима испод:

Асоцијације 1

Асоцијације 2

Асоцијације 3

Асоцијације 4

  • Не морају асоцијације бити само у електронској форми!


  • ПИШИ КАО СТАРИ СЛОВЕНИ – картице на којима су слова најстаријег словенског писма – глагољице. Да ли је лако глагољицом написати своје име?! Ко је успео у томе, осладио се колачем.


  • На питање одговори – глагољични колачић освоји – На картици су питања, а испод су скривени одговори. Прочиташ питање, провериш одговор и освојиш глагољични медењак. Исто то имамо и на хамеру.


  •  „Не љути се Ћирило и Методије“ – Имамо сликовницу – карту, две коцкице и ваучере за путовања. И наравно слатку награду.


  • Када све игрице прођете, онда сте прави познаваоци најстаријег словенског писма и њихових аутора, е онда сте заслужили да се сликате као Ћирило и Методије, ево овако:


Било је ту још много тога, а све су као самосталне задатке урадили сами ученици, наравно после часова на којима су научили много тога о нашим мисионарима.

Презентације, фотографије и још неке садржаје часа можете погледати у овом чланку, забавити се и нешто научити.

Следеће године спремићемо нешто још лепше и забавније. Свидело нам се да учествујемо на фестивалима. Добро, ни слатке награде не треба занемарити. Ове године смо имали прилику да кажемо: „Нећу да бригам, хоћу да се играм!“


Предметни наставници:

Станица Милошевић,

Милош Милијановић и

Соња Миловановић

Основна школа "Миле Дубљевић"

Светог Саве 3, 14224 Лајковац
тел. 014 / 3431-300
факс 014 / 3431-336
е-пошта: oslajkovac@ptt.rs

- О школи
- Запослени
- Секције
- Календар
- Обавештења
- Фото галерија
- Видео галерија
- Документа
- Е-учење
- Контакт
© 2012 ОШ "Миле Дубљевић", Лајковац